آنچه برای خلاق شدن لازم است

آیا دوست دارید خلاقیتتان را بالا ببرید؟ آیا فكر می‌كنید خلاقیت بالا باعث بهبود زندگیتان خواهد شد؟.

اگر تصور می‌كنید خلاقیت فقط برای هنرمندان لازم است، باید بدانید كه مفهوم خلاقیت چیزی بسیار فراتر از هنر و هنرمندان است و در كلیه عرصه‌های زندگی برای همه مورد نیاز است.

برای یك نفر ممكن است خلاقیت به معنای چسباندن صدف‌های دریایی در اطراف یك نقاشی برای قاب گرفتن آن باشد. برای فردی دیگر خلاقیت در حل یك مساله دشوار فیزیك است. وقتی مفهوم خلاقیت را فقط در چارچوب هنر تعریف كنیم، مطمئناً خیلی تفكرات و ‌ایده‌های ناب و خلاقانه را نادیده گرفته‌ایم. هنرمندی كه نقاشی می‌كند و نویسنده‌ای كه رمان می‌نویسد، هر دو با دانشمندی كه در آزمایشگاه كار می‌كند و آن موسس شركت و آنكه با صدف دریایی برای نقاشی‌ها قاب درست می‌كند، وجه مشترك دارند.

همه آنها روی مشكلات و راه‌حل‌هایی برای آنها كار می‌كنند كه سابقاً وجود نداشته است. ‌این افراد از فكرشان برای تصویر راه‌های جدید برای انجام كارها استفاده می‌كنند. راه‌های بسیار زیادی برای زنده كردن دوباره ‌این روحیه خلاقیت در ما وجود دارد. برخی از‌ این تكنیك‌ها شامل افكار بكر و ناگهانی، طرح ریزی فكر، اشكال مختلف هیپنوتیزم و مدیتیشن و خواب‌های هدایت شده است. همه ‌این تكنیك‌ها یك وجه اشتراك دارند: همه آنها سعی دارند تا از انتقادات و قضاوت‌های درون مغز ما عبور كنند.همه ما ندایی درونی داریم كه بر هر چه ما به آن فكر می‌كنیم و انجام می‌دهیم، نگاهی نقادانه دارد. اكثر اوقات ممكن است متوجه ‌این ندای درونی باشیم و ‌این ندا تاثیری شگرف بر عملكردهای ما در زندگی دارد.

این منتقد درونی منفی همیشه به صورت یك ندا نیست و گاهی تصاویری از شكست خود مشاهده می‌كنیم یا احساس ترس و خجالت به ما دست می‌دهد كه ما را از دنبال كردن‌ایده‌ها و اعمال جدید و خلاقانه باز می‌دارد. اگر‌این گفت‌وگوهای نقادانه درونی ما اكثراً منفی باشد، توانایی‌های خلاقانه ما فروكش كرده و رفته‌رفته از بین می‌روند و ‌این حس انتقادگر درونی به جای ‌اینكه به ما كمك كند تا افكار بهتری‌ایجاد كنیم، توانایی ما را برای مطرح كردن‌ایده‌ها و افكار جدید نابود می‌كند. شما نمی‌توانید در آن واحد هم انتقادگر و هم خلاق باشید. ‌این دو رویكرد نیازمند طُرق فكری متفاوت از یكدیگر هستند. رویكرد انتقادانه، تحلیلگرایانه و قضاوتی مغز ما از عهده ‌ایجاد و تولید‌ایده‌ها و افكار جدید و خلاقانه بر نمی‌آید. حتی نوع موج مغزی كه هنگام افكار خردگرایانه و تحلیلگرایانه‌ ایجاد می‌شود كاملاً با زمانی كه افكار و‌ ایده‌های خلاقانه تولید می‌كنیم متفاوت است.