خلاقیت فقط با نقاشی روی بوم پرورش نمی یابد

خلاقیت چیست شاید اگر جواب این سؤال را درست می دانستیم، آن وقت فرزندمان را درست پرورش می دادیم. باید گفت خلاقیت محصول نیست، هرچند نتیجه آن در شنیدن، دیدن یا حتی لمس کردن دیده …
خلاقیت چیست شاید اگر جواب این سؤال را درست می دانستیم، آن وقت فرزندمان را درست پرورش می دادیم. باید گفت خلاقیت محصول نیست، هرچند نتیجه آن در شنیدن، دیدن یا حتی لمس کردن دیده می شود. خلاقیت در حقیقت فرآیند تفکر و عمل است.

زمانی که بفهمیم برای حل مسأله بیش از یک راه حل وجود دارد و به این نکته برسیم که برای یک پرسش چند جواب صحیح می تواند وجود داشته باشد، آن وقت اگر به مانع برخورد کنیم، دنبال راه های دیگری می گردیم. زمانی که به خلاقیت با این دید نگاه کنیم، در آموزش کودکانمان، به اهمیت آن پی خواهیم برد. تفکر خلاق در مدرسه به کودک کمک می کند، همچنین زمانی که او بزرگ می شود و می خواهد شغلی برای خود دست و پا کند یا با دیگران به معاشرت بپردازد یا حتی هنگامی که خستگی، او را از پای در می آورد یا اضطراب تمام وجودش را فرا می گیرد به او کمک می کند.

خلاقیت با نواختن یک ساز یا نقاشی بر روی بوم یا دیوار پرورش نمی یابد. کارهای بسیار ساده تر هم می توانند در خلاقیت کودک مثمر ثمر باشند. یکی از راه های ساده پرورش خلاقیت، «بازی خلاق» است. هیچ چیز به اندازه اجرای یک نمایش، تخیل کودک شما را قلقلک نمی دهد. می توانید امتحان کنید. کافی است برای تشویق خلاقیت کودکتان از نمایش های خیالی او حمایت کنید. کمک به فرزندانتان برای اجرای یک نمایش در خانه بسیار سهل و آسان است. تنها کاری که باید بکنید این است که آن را ارزشمند و مهم بدانید. این کار، به فضا، زمان و وسایل نمایش، برای اجرای آن نیاز دارد.

زیاد سخت نگیرید، کافی است به گنجه یا انباری خانه نگاهی بیندازید. همه ما در خانه هایمان دامن و شلوار های کهنه، کفش، کلاه و انواع و اقسام جواهرات بدلی، ساک های دستی، کیسه های خرید، لوازم آرایشی قدیمی و ده ها خرت و پرت دیگر داریم. کافی است این وسایل را در چند جعبه مجزا قرار دهید تا کودکتان بتواند راحت از آنها استفاده کند.

و اما اجرای نمایش، یکی از آسان ترین محیط هایی که می توانید برای اجرای نمایش بسازید، مغازه خوار بار فروشی است. درگوشه ای از آشپزخانه یا یکی از اتاق های خانه، تعدادی جعبه و قوطی کوچک غذا به کودکتان بدهید تا هرجور که دوست دارد آنها را بچیند، چند پول کاغذی نیز درست کنید و چند سکه نیز برای خرد کرد پول و یک جعبه برای نگهداری پول ها به او بدهید. به کودکتان فرصت بدهید تا شما را در درست کردن تابلو نام مغازه و نرخ اقلام داخل مغازه کمک کند. بعد ساک پلاستیکی یا کاغذی برای بسته بندی کردن خواربار در اختیار او قرار دهید.

کودک شما می تواند خیلی از چیز هایی را که در خانه دارید بفروشد. بگذارید گاهی او مغازه دار و شما خریدار و زمانی شما مغازه دار و او خریدار باشد. در این مغازه می توانید خیلی چیزها برای فروش داشته باشید. از اسباب بازی های خود او تا لباس ها و وسایل کهنه ای که در جعبه نگهداری می کنید. حتی می توانید برای او یک مغازه اسباب بازی فروشی راه بیندازید. اگر کودک احساس خستگی کرد، ناراحت نشوید. نمایش دیگری را ترتیب دهید. شاید اجرای یک نمایش بیمارستانی خالی از لطف نباشد. برای اجرای یک نمایش بیمارستانی می توانید این وسایل را تهیه کنید: توپ پارچه ای، پیراهن سفید و حیوانات اسباب بازی (به جای بیماران احتمالی) بقیه نمایش ها را خودتان فکر کنید. مطمئناً می توانید پیدا کنید.