نوآوری و خلاقیت رمز موفقیت بورس در اقتصاد ملی

بورس تهران یک نهاد ملی است که با تربیت نیروی متخصص، نقش دانشگاه را در بازار سرمایه ایفا می کند.
به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی بورس تهران، حسن قالیباف اصل، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران، عصر دیروز (شنبه ١٥ آذرماه) در مراسم هشتمین سالروز تاسیس بورس تهران اظهار کرد: براساس آمار در سال ٨٥ ارزش بازار کمتر از ٤٠ هزار میلیارد تومان بود که هم اکنون به ٣٣٠ هزار میلیارد تومان می رسد و در طول هشت سال، ارزش بازار حدود ٨ برابر شده است و ارزش معامله ها در انتهای سال ٨٥، بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان بوده که سال گذشته به یکصد هزار میلیارد تومان، یعنی حدود ٢٠ برابر رسید و امسال تا کنون به ٤٣ هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی افزود: در سال ٨٥ دفعه های معاملات یک میلیون و ٨٨٠ هزار دفعه بوده و سال گذشته بالغ بر ١٨ میلیون بار و سال ٩٣ تا کنون نیز به ١٠ میلیون دفعه رسیده است.

آمار نشان می دهد که وضعیت کنونی بازار سرمایه با گذشته قابل مقایسه نیست و با رشد همراه بوده است.

مدیر عامل بورس تهران اظهار کرد: شرکت با سرمایه ١٥ میلیارد تومانی تاسیس شد و سرمایه آن به ٩٠ میلیارد تومان رسیده و بورس به میزان قابل ملاحظه ای بزرگ شده است. به طور قطع افرادی که در شرکت مشغول هستند نیز بزرگ و با تجربه تر شده اند.

قالیباف اصل، بورس تهران را یک نهاد ملی عنوان کرد و گفت: این شرکت فقط یک سهامی عام نیست و یک نهاد ملی است که وظیفه خطیری در اقتصاد و بازار سرمایه کشور به عهده دارد و به این شرکت به صورت بخشی نباید نگاه کرد زیرا اقدامهای آن در یک بخش از اقتصاد نیست و اثر آن در کل اقتصاد کشور تسری پیدا می کند و اثر گذار است.

وی افزود: همچنین بورس تهران ذینفعان زیادی دارد و باید پاسخگو باشد که این موضوع مسئولیت ما را سنگین تر می کند تا در انجام به موقع کارها دقت بیشتر داشته باشیم و اثرات عملکرد ما بسیار بیشتر از یک شرکت سهامی عام است.

قالیباف تصریح کرد: نهادهایی که در این بازار فعالند از قبیل کارگزاران و ناشران بورسی، به بورس اوراق بهادار تهران به عنوان یک الگو نگاه می کنند، به همین دلیل اقدامهایی که ما انجام می دهیم زیر ذره بین است و مورد توجه قرار دارد.

وی بورس تهران را دانشگاه بازار سرمایه نامید و گفت: یکی از افتخارهای بورس تهران تربیت و پرورش نیروی متخصص برای بازار سرمایه است و به عنوان یک دانشگاه در بازار سرمایه نقش ایفا می کند.

مدیر عامل بورس نبود برنامه ریزی را از آسیبهای سازمانها دانست و گفت: همه باید برای کار ها برنامه ریزی داشته باشیم و یکی از آفتهای شرکتها بی برنامگی است و سیستم ارزیابی عملکرد باید تعهد به برنامه ریزی را ایجاد کند.

قالیباف اصل در پایان اظهار داشت: باید فضای دوستی و رقابت سالم، نوآوری و خلاقیت را تقویت کنیم که سبب پیشرفت و موفقیتهای بیشتر بورس تهران می شود، همچنین باید کارهای جدید که در دنیا انجام می شود را مطالعه کنیم و از تجربه خوب آنها استفاده کنیم.