شاخصی برای پیش‌بینی موفقیت


افرادی که خلاقیت ندارند نمی‌توانند احساسات خود را بیان کنند، بیان احساسات توان سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد و نشاط را افزایش می‌دهد. محققان معتقدند داشتن خلاقیت و خلق یک ایده نو، یا یک شیء جدید کلید بروز مهارت و تکامل ذهن انسان است. بازآرایی مبلمان منزل و یا باغچه و یافتن یک راه برای حل معمای پیچیده کاری تلنگری برای شروع خلاقیت ذهن است. خلاقیت کودکان و نوجوانان به سرعت برانگیخته می‌شود زیرا آنها ترسی از قضاوت دیگران ندارند و خود را سرزنش نمی‌کنند.

محققان بر این باورند شاخص خلاقیت‌های کودکانه بیشتر از درصد IQ، برای پیشگویی موفقیت‌های آینده افراد مانند شروع یک فعالیت کاری موفق، پیشرفت در تولید یک محصول جدید و یا نوشتن یک کتاب مناسب است.

محققان ۳۰۰ هزار کودک را که در تست‌های بزرگ خلاقیت پذیرفته شده بودند به مدت ۴دهه مورد مطالعه قرار دادند. کانون توجه این تحقیق ایده‌های کودکان و توانایی‌های استادانه آنها بود. دانشمندان دریافتند فعالیت‌های اجتماعی، بازی‌های گروهی و فکری، مطالعه کتاب‌های درسی و غیردرسی و شعر و موسیقی، خلاقیت را در کودکان افزایش داده و تماشای بیش از حد برنامه‌های تلویزیون و بازی‌های کامپیوتری ذهن خلاق کودکان را از بین می‌برد. محققان بر این عقیده‌اند استعداد فقط سهم کوچکی از خلاقیت است و تمرین و نظم بخشیدن به آن از اهمیت بیشتری برخوردار است.

داشتن تفکر کودکانه یکی از راه‌های مؤثر در افزایش خلاقیت است، محققان گروهی از افراد بزرگسال را برای تعیین چگونگی محدود کردن و از بین بردن خلاقیتشان مورد مطالعه قرار دارند و آنها را به دو گروه تقسیم کردند، از این دو گروه پرسیده شد اگر یک روز مدرسه تعطیل شود و آنها مجبور نباشند به مدرسه بروند روز را چگونه سپری خواهند کرد؟

افراد خود را در سن هفت سالگی تصور کردند و به سؤال پاسخ دادند، در حقیقت دانشمندان با این کار باعث شدند افراد کودک درون خود را جست‌وجو و از آن برای پاسخ به سؤال استفاده کنند. نوشتن هر چیزی که در شروع روز به ذهن می‌رسد و قدم زدن به مدت ۳۰ دقیقه و تفکر به نوشته‌های روزانه، در پایان روز، حداقل دوبار در هفته، به افزایش خلاقیت کمک قابل توجهی می‌کند.

انجام فعالیت‌های گروهی و نشاط‌آور باعث می‌شود کودک درون فعال شده و خلاقیت ذهن برانگیخته شود. انجام کارها با عجله و شتاب فرصت‌های جدید را از فرد می‌گیرند. روانشناسان معتقدند خلاقیت چیزی است که انسان اجازه می‌دهد تا اتفاق بیفتد. به این منظور آنها توصیه می‌کنند افراد از هر فرصت برای تجربه کردن موقعیت‌های جدید بهره‌مند شوند و شیوه‌های مختلف انجام هر کاری را مورد بررسی قرار دهند. باید توجه داشت بی‌اعتمادی به خود و نگرش‌های منفی، اثرات بسیار نامطلوبی بر خلاقیت ذهن دارد. نگرش مثبت توانایی فرد را در تفکر خلاقانه افزایش می‌دهد و بی‌اعتمادی مانع خلاقیت می‌شود.