خلاقیت را مانند کودکان پرورش دهید

10 راه برای پرورش خلاقیت:

1- رنگ آمیزی: مداد رنگی و کتاب های رنگ آمیزی بخرید، و به صورت هدفمند و تعمداً بیرون خطوط را رنگ آمیزی کنید. می توانید خط خطی کنید حتی مداد رنگی را به دو نیم کنید به کاغذ ضربه بزنید. روی لبه کاغذ بنویسید ببینید وقتی که قوانین را می شکنید چه اتفاقی می افتد!

2- کمی وقت بگذارید و به دوران کودکی سفر کنید سعی کنید بخاطر بیاورید در آن دوران به عنوان یک کودک عاشق چه بوده اید. از چه رنگهایی، لباس ها، بازی ها، اسباب بازی ها و رویاهایی لذت می بردید؟ کدام یک از آنها اکنون در زندگی شما وجود دارند؟ طعم کدام یک از آن شادی ها را برای سالها نچشیده اید؟ برای خود برنامه ای بریزید تا این تفریحات را در زندگی روزانه خود جای دهید.

3- خلاقیت بدنی داشته باشید. هنگام ورزش لازم نیست حتما هر روز و مرتب به باشگاه بروید و بدنسازی کنید می توانید بازی های قدیمی را با دوستانتان اجرا کنید لی لی کردن یا گرگم به هوا و... بازی های خوبی برای پرورش خلاقیت هستند. به محیط های اطراف شهر بروید. بیابان و جنگل باغ ها کوهستان محیط های بسیار خوبی برای ورزش هایی خلاق هستند این طرف و آن طرف دویدن از درخت بالا رفتن و کار هایی از این قبیل فقط برای کودکان نیستند ارتباط کودکانه خود را با محیط زیست پرورش دهید!

4- اهداف خود را ترسیم کنید. تعدادی ماژیک رنگی یا مداد رنگی بخرید. هدفی را که در گذشته می خواستید بدست آورید تصور کنید، حال تصویری از هدفی که بدست آورده اید بکشید به خاطر داشته باشید این تصویر مربوط به آینده است درست زمانی که هدف خود را بدست اورده اید. آنرا با جزییات، روشن و کودکانه رسم کنید! این درباره مهارت های نقاشی شما نیست بلکه درباره به نمایش گذاشتن دیدگاه های به شیوه ای آزاد و سرگرم کننده است. سپس نقاشی خود را در جایی مانند در یخچال بچسبانید و با صدای بلند بگویید: "من این کار را انجام داده ام"!

5- یک سری کارت های بازی بسازید. عکس هایی که دوست دارید از مجلات، کارت پستال ها، روزنامه ها و... ببرید. روی عکس هایی که در شما احساس زندگی و شعف ایجاد می کنند تمرکز نمایید. این پروژه ای است که هر از چند گاهی می توانید روی آن کار کنید و پس از مدتی یک دست ورق خواهید داشت که شما را برای رسیدن به رویاهایتان ترقیب می کنند.

6- دکور منزل را مانند کودکان بازسازی کنید. در خانه خود قدم بزنید و جاهایی را پیدا کنید که یک بچه شیطون ممکن است برای بازی انتخاب کند. سعی کنید گوشه هایی از منزل خود را برای شادی هایی کودکانه بازسازی کنید.

7- تصاویر جدیدی را تصور کنید. تصویری از یک مجله پیدا کنید آنرا ببرید و روی یک تخته با سطحی صاف بچسبانید. سعی کنید از طریق این عکس داستانی را روایت کنید می توانید داستان را از انتها به ابتدا روایت کنید. اگر در تصور کل ماجرا مشکل دارید می توانید از خود بپرسید اگر کودک بودم چه می کردم؟ از ماژیک و مداد رنگی برای اتصال اشکال به یکدیگر استفاده کنید.

8- لیست کارهای روزانه خود را بر روی یک کارت پستال بنویسید و روی دیوار نصب کنید. با ماژیک بنویسید، با دستی که برای نوشتن استفاده می کنید ننویسید و با دست دیگر خود بنویسید. روی یک کارت کار هایی را که باید انجام دهید بنویسید و روی دیگری رویاهای خود را بنویسید. این دو را نگاه کنید و ببینید از آنها درباره خود چه می آموزید؟ و اولویت های شما چه هستند؟

9- از دوران کودکی خود چیزهایی بیابید. قوانین را عوض کنید. بازی های کودکانه ای را که قبلا انجام می دادید بردارید سعی کنید آنها را با قوانین دلخواه خود اجرا کنید می توانید رنگ مهره های بازی را عوض کنید می توانید بازی هایی دو نفره را به بازی های چند نفره تبدیل کنید و به جای رقابت و مسابقه همکاری را در الویت قرار دهید.

10- در میان طبیعت با چشمانی کودکانه گام بردارید. خود را وارد یک بازی کنید که در آن سعی می کنید با احساساتی گشوده و با توجه به اطراف همچنان که یک کودک به اطرافش نگاه می کند نگاه کنید. برگ ها، گل ها و سنگ های جالب را جمع کنید. آنها را به خانه بیاورید و معبد طبیعی و کودکانه خود را بسازید.